Οι παρακάτω σημειώσεις
προέρχονται από τον μελετητή του Ηράκλειτου,
W.K.C. Guthrie.
·
Η ακριβής εποχή που έζησε ο Ηράκλειτος από την
Έφεσο δεν μπορεί να καθοριστεί με ακρίβεια. Σύμφωνα με μαρτυρία του
Απολλόδωρου, υπολογίζεται ότι έζησε γύρω στο 500 π. Χ.
(θεωρείται ότι ήταν στην περίοδο της ακμής του, δηλαδή περίπου σαράντα χρονών, κατά την 69η Ολυμπιάδα,
δηλαδή το 503-500 π.Χ.).
κ. α. πολλές.
*Η Έφεσος, μια από τις αρχαιότερες ελληνικές αποικίες και σημαντικότερες ιωνικές πόλεις της Μικράς Ασίας, ΒΑ της Σάμου, κοντά στα παράλια του Αιγαίου.
·
Οι πολιτικές του απόψεις ήταν κάθε άλλο παρά
δημοκρατικές. Ένας αριστοκράτης με καταγωγή από τον βασιλιά της Αθήνας Κόδρο, από
τον γιο του οποίου ιδρύθηκε η Έφεσος. Αρνήθηκε την βασιλεία, την οποία
παραχώρησε στον αδερφό του, από υπερβολική υπερηφάνεια και από περιφρόνηση προς
τον λαό.
Όταν ο Σωκράτης ρωτήθηκε από τον Ευριπίδη τι πίστευε για το «βιβλίο» του Ηράκλειτου, αυτός απάντησε: «Ό,τι κατάλαβα ήταν υπέροχο, και αναμφίβολα, επίσης, ό,τι δεν κατάλαβα. Αλλά χρειάζεται δύτης για να φτάσει στο βάθος του ».
«Ενώ ο Λόγος αυτός (που θα περιγράψω)
υπάρχει πάντα, ωστόσο οι άνθρωποι δεν τον κατανοούν, ούτε προτού τον ακούσουν,
ούτε όταν τον πρωτακούσουν. Ενώ δηλαδή τα πάντα γίνονται σύμφωνα με τη
νομοτέλεια αυτή, μοιάζουν με άπειρους όταν καταπιάνονται με λόγια και έργα, σαν
κι αυτά που τους διηγούμαι, διαιρώντας κάθε πράγμα σύμφωνα με τη φύση του και
εξηγώντας το πώς έχει. Οι κοινοί όμως άνθρωποι δεν έχουν συνείδηση του τι
κάνουν στον ξύπνιο τους, όπως λησμονούν όσα είδαν στον ύπνο τους.»
(α) Η Αρμονία είναι
πάντα προϊόν αντιθέτων. Γι αυτό και το βασικό γεγονός στον φυσικό κόσμο είναι η
σύγκρουση.
(β) Τα πάντα
βρίσκονται σε συνεχή κίνηση και αλλαγή.
(γ) Ο κόσμος είναι
μια ζώσα και αιώνια φωτιά.
·
Ο Αριστοτέλης, με την εξαίρετη
ικανότητά του για σαφή και λογική σκέψη,
αδυνατεί να κατανοήσει την αντίφαση στα λόγια του Ηράκλειτου, ότι «από τα
αντίθετα γεννιέται η ωραιότερη αρμονία», ότι ειρήνη και πόλεμος δεν
διαδέχονται το ένα τ’ άλλο με τη σειρά αλλά συνυπάρχουν και ότι η κατάπαυση του αγώνα μεταξύ τους θα
σήμαινε τη διάλυση του σύμπαντος. Γιατί αυτό φαινόταν να παραβιάζει τον
νόμο της αντίφασης. Έτσι ο Αριστοτέλης ταυτίζει (λανθασμένα) τα λόγια του
Ηράκλειτου με αυτά του Εμπεδοκλή από τον Ακράγαντα, ότι δηλαδή ο κόσμος
«..μεταβάλλεται και τη μια είναι όπως τώρα, ενώ την άλλη αλλάζει και χάνεται..».
«Τι είναι ταυτόχρονα ίσιο και στραβό;
Μια γραμμή γραφής».
Η ταύτιση περιλαμβάνει για τον Ηράκλειτο,
αρκετές διαφορετικές σχέσεις:
α) αμοιβαία διαδοχή και αλλαγή, σε περιπτώσεις ποιοτήτων ή πραγμάτων που βρίσκονται σε αντίθετα άκρα του ίδιου συνεχούς π.χ. μέρα και νύχτα, καλοκαίρι και χειμώνας. «Τα ψυχρά ζεσταίνονται, το θερμό ψύχεται, το υγρό ξεραίνεται, το ξερό υγραίνεται.» Αυτή η αμοιβαία αλλαγή ήταν γι αυτόν απόδειξη ταυτότητας. «Γιατί αυτά όταν μεταβληθούν , είναι εκείνα, και αντίστροφα εκείνα, όταν μεταβληθούν, είναι αυτά.»
Ο πυρήνας της διαμάχης του Ηράκλειτου με
άλλους στοχαστές, φαίνεται να βρίσκεται στην εναντίωσή του στα ιδεώδη τους για
έναν ειρηνικό και αρμονικό κόσμο. Αυτό ήταν συγκεκριμένα το ιδεώδες του
Πυθαγόρα, για τον οποίο μιλεί περισσότερες από μία φορές με ιδιαίτερη
σκληρότητα. «Ηρεμία και ησυχία; αφήστε τες στους πεθαμένους, όπου ανήκουν.»
Υγεία, ειρήνη, ηρεμία, λέει, δεν είναι καθαυτές καλύτερες από τα αντίθετά τους,
και η καλοσύνη τους εμφανίζεται μονάχα όταν αντιπαρατεθούν σε αυτά τα αντίθετα.
Από την συνεχή πάλη τους μπορεί να προκύψει μια προσωρινή αρμονία, αλλά εξίσου
μια δυσαρμονία , σαν αρρώστια.
«Ακόμα και ο κυκεώνας», έλεγε «διαλύεται,
όταν δεν κινείται». Ο κυκεώνας ένα πασίγνωστο ρόφημα στην Ελλάδα, από την εποχή
του Ομήρου και μετά, γινόταν με ένα κύπελλο κρασί, μέσα στο οποίο ανακάτευαν
κριθάρι και τριμμένο τυρί. Αυτά βέβαια δεν διαλύονταν, οπότε το μίγμα έπρεπε να
ανακατεύεται μέχρι να το πιουν.
«Τον κόσμο αυτό, που είναι ο ίδιος για όλα
τα όντα, δεν τον έπλασε κανένας θεός και κανένας άνθρωπος, αλλά ήταν πάντα,
είναι και θα είναι αείζωη φωτιά, που ανάβει σύμφωνα με ορισμένο μέτρο και όμοια
σβήνει.»
Ο Αριστοτέλης λέει ότι, για τον Ηράκλειτο,
η αρχή δεν ήταν μόνο η φωτιά, αλλά και η ψυχή και ότι όρισε την ψυχή ως
αναθυμίαση.
1) Όπως λέει ο Αριστοτέλης στο έργο του Περί Ψυχής, η φωτιά είναι το πιο λεπτό στοιχείο, που πλησιάζει πολύ το άυλο, βρίσκεται ήδη σε κίνηση και μεταδίδει κίνηση σε άλλα πράγματα,
2)
είναι το ίδιο με την ψυχή, το όχημα της ζωής, δηλαδή η αναθυμίαση από την οποία
συντίθενται άλλα πράγματα.
Αντί
για ψυχή μπορούμε να διαβάζουμε φωτιά.
·
«Τα
πτώματα των νεκρών, πιο πολύ και από τις κοπριές πρέπει να τα πετάξει κανείς
μακριά» (αποσπ. 96).
Μοιραζόταν με τις λαϊκές αντιλήψεις της εποχή του, του 5ου αιώνα π.Χ. τις ακόλουθες ιδέες:
Το
εξωτερικό τμήμα του σύμπαντος αποτελείται από φωτιά. Πρόκειται για το υλικό του
ήλιου και των άστρων.
Τα
ουράνια σώματα είναι ζωντανά και θεία. Επομένως και η φωτιά είναι το ίδιο, όταν
είναι καθαρή.
Η
θεότητα για τους Έλληνες ήταν συνώνυμη με την αιώνια ζωή. Γι΄αυτό η φωτιά, η
υπόσταση της θεότητας, είναι η αρχή της αιώνιας ζωής.
Σύμφωνα με τη δική του εκτίμηση ήταν προφήτης, θεματοφύλακας του θείου νόμου, που οι άνθρωποι δεν μπορούσαν να συλλάβουν. Και τους τον φανέρωσε με τον σκοτεινό του τρόπο μέσα από μεταφορές και συμβολισμούς.
· Ο
Πλάτωνας στον Κρατύλο:
«Λέει
ο Ηράκλειτος ότι τα πάντα κινούνται και τίποτα δεν μένει ακίνητο και
παρομοιάζοντας τα όντα με τη ροή του ποταμού λέει ότι δεν μπορείς να μπεις δύο φορές
στο ίδιο ποτάμι».
Οι
αποδείξεις ότι ο Ηράκλειτος είπε το παραπάνω, είναι ισχυρότερες από εκείνες για
τη γνησιότητα οποιουδήποτε άλλου αποσπάσματός του, αν και αμφισβητήθηκε από
πολλούς μελετητές.
·
Του
αφιέρωσαν πολλά επιγράμματα, όπως τα εξής:
Είμαι
ο Ηράκλειτος· τι με τραβολογάτε άξεστοι;
Δεν
κόπιαζα για σας, αλλά γι’ αυτούς
που
μ’ εννοούν.
Ένας
άνθρωπος είναι για μένα τρεις μυριάδες,
και
οι αμέτρητοι
κανένας.
Αυτά θα τα πω και στην Περσεφόνη.
Και
το παρακάτω:
Μη
διαβάζεις γρήγορα το βιβλίο του Ηράκλειτου
του
Εφέσιου –είναι πολύ δύσκολο μονοπάτι.
Είναι
σα νύχτα και άφωτο σκοτάδι.
Αν
όμως κάποιος μύστης σ’ οδηγήσει,
είναι
πιο λαμπερό κι από τον φωτεινό ήλιο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου